mandag 10. mars 2008

Læringsmål, lekse uke 11

ANVENDELSE AV GENTEKNOLIOGI

1. Jeg vet hva fosterdiagnostikk er, og kan diskutere dette emnet.
- Fosterdiagnostikk vil si å undersøke om et foster kan ha spesielle sykdommer, kromosomfeil eller alvorlige utviklingsforstyrrelser.
Jeg syntes dette temaet er vanskelig å ta stilling til, for det er mange ulemper og fordeler på om det skulle vært lov eller ikke.
På en måte kan vi ende opp med en masse aborter, fordi foreldre ikke føler seg nok ansvarlige til å ta ansvar for barn med f.eks en kromosomfeil.
De undersøkelsene viser kanskje bare om fosteret har en feil, men den viser ikke i hvilken stor grad. For på testene kan man se om det er to eller tre kromosomer på kromosompar nummer 21, men det er ikke sikkert at det er så stor feil med fosteret av den grunn.
Men på en annen måte er det greit å få vite det så tidlig så mulig.

2. Jeg kan delta i en diskusjon om genmanipulert mat, etikk osv med både fordeler og ulemper.
- Genmodifisert mat:
* Ulemper: naturen går ikke sin gang. Ved genmodifisering ødelegger vi måten maten egentlig blir moden på. Noen er redd for at bruk av antibiotika resistens i tomater som markør gen, er farlig fordi de er redde for at bakteriene i tarmen skal ta opp dette genet.
* Fordeler: det er at vi kan få nok mat til å mette jordas befolkning. Siden vi har ødelagt jorda så mye som det vi har, men gjødsling og sånn, er den ikke lenger i stad til å lage nok mat til oss. Da er det fint å ty til andre metoder som genmodifistering av mat.

3. Jeg vet hva hovedoppgavene til Bioteknologinemnda er.
- Bioteknologinemnda skal bidra med informasjon til folket, og skape debatt omkring de etiske og samfunnsmessige konsekvensene ved bruk av moderne bioteknologi.

Ingen kommentarer: